Bagel

2010. május 10., hétfő

A híres amarikai bagel. Persze, hogy Floridában ettem ilyet először. Ez az a híres lyukas közepű "zsemle".


Nagyon sokféle variácója lehetséges. Van sima, minden ízesítés nélküli, van hagymás, sajtos, mákos, szezámmagos, kakaós, stb. stb. Nekem a sajtos meg a fahéjas-mazsolás ízlett a legjobban.
Magyarországon eddig még nem találkoztam vele, mondjuk annyira kifezetten nem is kerestem, de mivel nagyon szeretem, ezért párszor már otthon is készítettem bagelt.
Kicsit hosszadalmas a készítése, szóval csak akkor álljunk neki, ha nem kell rohannunk sehova! Viszont le lehet fagyasztani, így érdemes egyszerre nagyobb mennyiséget is készíteni, és amikor kell, csak kivesszük a fagyasztóból és megsütjük.
Én pirítva szeretem leginkább. Ha nem pirítjuk meg, úgy is jó, de szerintem túl nehéz megenni úgy. :) Kicsit tömör a tésztája.

Hozzávalók


- fél liter meleg víz (nem forró)
- 3.5 g élesztő
- 1kg fehér liszt
- kristálycukor
- só
Elkészítés
1. Egy nagy tálba öntsük a melegvizet és szórjuk rá az élesztőt, keverjük el óvatosan, amíg teljesen fel nem oldódik a vízben. Adjunk hozzá 2 evőkanál cukrot, olajat, 80 dkg lisztet és egy csipet csót. Keverjük addig, amíg össze nem áll a tészta. Öntsük ki lisztezett gyúródeszkára és gyúrjuk jól össze. A bagel tésztának elégg sűrűnek, erősnek kell lennie. Ha szükséges (ragad) adjunk hozzá még lisztet. Gyúrjuk addig, amíg sima állagú, nyúlós nem lesz a tészta. Kb. 10 perc.


2. Gyúrjuk a tésztát gömbölyűre, helyezzük bele egy nagy olajozott tálba és fedjük le. Kelesszük 1 órát. Akkor jó a tészta, ha az ujjad nem tudod olyan könnyedén belenyomni a tésztába.


3. Vedd a tésztát 3 részre, mindegyiket nyújtsd ki hosszú hengerre. Mindegyik csíkot oszd 4 részre és gyúrd őket golyóvá. Ezeket a golyókat nyújtsd újra hengerekké, kb. 12 cm hosszúságúakra, majd formálj gyűrű alakot belőlük. A végeit kevés vízzel össze lehet tapasztani, ha nem akarna megállni. A gyűrű formákat helyezd vékonyan megolajozott tepsibe, és hagyd kelni őket kb. 15-20 percre.


4. Amíg a tészta kel, egy nagyobb fazékban forralj vizet, adj hozzá 1 evőkanál cukrot. Tegyél a forró vízbe 3-4 bagelt és várj, amíg feljönnek a víz tetejére. Főzd 1 percig, egyszer fordítsd át a másik oldalukra.


5. Óvatosan szedd ki a bageleket, futólag csepegtesd is le őket. Ezután lehet őket belemártani vagy megszórni pl. mákkal, szezámmaggal, sajttal, napraforgómaggal, köménymaggal stb. Kinek mi tetszik. Ezután visszahelyezzük őket a tepsibe.


6. 260 C fokra előmelegített sütőbe helyezzük őket és kb. 20 perc alatt megsütjük őket. Ha a tetejük már kezd barnulni, fordítsuk át őket a másik oldalukra és folytassuk a sütést.
Jó étvágyat!!


Elkészítési idő: kb. 3 és fél óra


Ne ijedjetek meg, ha kissé tömör a bagel belseje, olyannak kell lennie! :) Ezért én mindig pirítva eszem, sokkal könnyebb megenni, meg finomabb is szerintem.


Félbevágjuk a bageleket, majd kenhetünk rá vajat, lekvárt, sajtkrémet, mogyoróvajat stb. Sőt, szendvicset is készíthetünk belőle!


Én Philadelphia krémsajttal imádom, vagy egy másik kedvencem mogyoróvajjal és alma dzsemmel vagy áfonyalekvárral. :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Utazó szakácskönyv Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino